Weekend in DK

Borta bra men hemma bäst stämmer inte alls in efter helgens trevligheter i Danmark. Visserligen har vi/pappa kört en massa mil till o från Jylland men vi hade så trevligt och roligt, exakt hela tiden så att man vill ju bara stanna där ett tag till. Som vanligt!

Jag hade kunnat bo där, trots att jag mer eller mindre fryser ihjäl. Vädret därborta på Jylland är alltid dåligt, det blåser, regnar och är kallt. Men jag tycker så himla mycket om att umgås med Emelie som jag saknar så mycket, och hennes underbara vänner. Utelivet är skitroligt där och allt är så annorlunda.

De bor i sina lägenheter på studentområdet som ligger liksom mer "på landsbygden", ett stort område med jättemånga lägenheter och hus, studenthem för fester och en stor tvättstuga, konstverk hit och dit, och så de två stora skolorna, TEKO för designinriktade där Emelie pluggar och HIH som är för ingenjörerna. Sjukt mysigt pluggområde! Grönt överallt och konstverk som livar upp omgivningen och salar utan desslike, ja - jag är imponerad. Herning i sig är ju väldigt litet så allt runtomkring gör staden så mycket roligare!

Det tar ungefär en kvart att cykla in till stan vars gågata inte är längre än som från gustav adolfstorg här hemma till ungefär storgatan, allra högst. Men längs denna finns alla olika butiker och framförallt pubarna/uteställena samlade. De ligger mittemot varandra allihop så det är bara att dansa fram o tillbaka mellan barerna, beroende på vilken musik o stämning man är sugen på. Eftersom Emelie jobbar där är det inget problem med åldern och de tar aldrig inträde. Bara massa glada studenter som festar, ja och en del ölgalna äldre danska, men det hör till.

Så, nu har jag presenterat Herning lite kort... haha, nej men hur som helst så var helgen helt fantastiskt bra! Vi gick en lång runda och tittade på miljön runt lägenheterna, drack ett par goda öl som heter Iskall för att de serveras vid bara 2 grader, sjukt gott! Vi stack sen hem och åt en god middag som pappa lagade. Det dracks gott vin hela kvällen och de gamle vann överlägset på TP över mig, Linda och Emelie...

När pappa och Anette somnade vid elva gjorde vi oss iordning och tog cyklarna in till stan och dansade loss o fick ett underbart slut på en jäkligt bra lördag!




Imorse åt vi en god farsdag-frukost och så tittade vi genom alla bilder och videor från helgen som gav en del skratt!, och så var det dags att köra hem igen. Och nu vill jag tillbaka för jag älskar att vara där med Emelie och hela grejen är så bra. Sjukt skön stämning!

Fick en förtidig julklapp av Emelie - en goodiebag som var en superfin sminkväska i siden med en massa Mac-smink och solbrillor från Kina :P I love fake-China! Tack så mycket älskling, blev jätteglad!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback