En blomma i Afrikas öken

God morgon mina vänner! Igår såg jag en film som gjorde mig väldigt berörd, det är nästan så att jag slänger mig på cykeln till närmsta bokhandel för att köpa boken som är originalet och även en självbiografi. Den handlar om en ung kvinna från Somalia, Waris Dirie, som lyckas fly från ett arrangerat äktenskap med en man som hade kunnat vara hennes morfar.

Hon kommer till London och efter många år vågar hon ta sig ut ur sin instängda värld under slöjan, och allt eftersom vågar hon också berätta om sin historia (som är väldigt gripande), och ni måste tänka på att den är verklighetsbaserad - vilket får en att öppna ögonen för sådant som man kanske annars inte tänker på. Hemska saker som händer dagligen i andra länder, långt ifrån vårt lilla Sverige. Omskärelser på små treåriga flickor, mitt ute i öknen, utan bedövning, med en trubbig och hård sten. Vissa överlever inte ens omskärelsen utan förblöder ganska snabbt därefter.

Historian bakom boken och filmen är en rörande och sorglig berättelse men den här kvinnan, Waris Dirie, kämpade för sina rättigheter och lyckades slå igenom, och hennes liv blir till slut ett värdigt liv och hon lyckas med både det ena och det andra. Liya Kebede som spelar hennes roll i filmen är dessutom väldigt lik Waris, och något av det vackraste jag sett!

Jag rekommenderar er alla att se den! Den var inte bara hemsk och sorglig, mer fin och spännande när man får se hur hon sakta men säkert klättrar upp igen.

Liya Kebede & Waris Dirie, visst är de lika varandra?


(Från H&M-reklamen, kom jag precis fram till!)

Liya Kebede



Är hon inte sagolikt vacker? Hennes drag är helt otroliga!

Nu ska jag handla lite och städa upp här hemma, så vi hörs senare.
Kram!


Kommentarer
Sara säger:

Boken är fantastisk!

Om inte jag minns fel har jag läst en uppföljare också.

2011-07-15 | 18:47:55
C säger:

Jag kan tänka mig det! Vill verkligen läsa den, böckerna är nästan alltid bättre dessutom! :)

2011-07-15 | 19:40:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback